ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تابان خواجه نصیری - قانونگذارن در واشنگتن، مخالف تلاش‌های برخی از کشورهایی هستند که در مذاکرات تحت حمایت سازمان ملل حضور داشتند. اینان قصد دارند آمریکا را مجبور کنند تا دست از کنترل فعالیت‌های کلیدی اینترنت بر ندارد.
سناتور نورم کلمن Norm Coleman جمهوری‌خواه از ایالت مینسوتا از جمله‌ی این منتقدین است. وی اوایل همین هفته قطعنامه‌ای را در حمایت از کنترل اینترنت و به خصوص سیستم نامگذاری دامنه (Domain Name System) و آدرس دهی توسط امریکا صادر نمود و به نوعی مخالفت خود را از واگذاری این مدیریت به سازمان ملل ابراز کرد. کلمن می‌گوید: « در حالی که برخی دولت‌ ها به دنبال این هستند که اینترنت به ابزاری برای سانسور و سرکوب سیاسی تبدیل شود ما نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم و کاری انجام ندهیم. ما باید محکم و استوار در مقابل تمام تلاش‌هایی که در جهت تغییر ماهیت اینترنت، این سیستم باز و آزاد جهانی می‌شود بایستیم.

Coleman2.jpg
این قطعنامه‌ی سناتور کلمن که نسخه‌ای از آن در سایت http://coleman.senate.gov موجود است، درست در کشاکش جنگ بر سر حاکمیت اینترنت در میان هیئت‌های مذاکره کننده که خودشان را برای شرکت در دور دوم نشست جهانی برای جامعه اطلاعاتی WSIS که قرار است ماه آینده در تونس برگزار شود آماده می‌کنند، ارائه و مطرح شده است.
اتحادیه اروپا در یک حرکت ناگهانی و غیره منتظره در خلال مذاکرات مقدماتی در اواخر سپتامبر در ژنو، طرح ایجاد یک انجمن جدید و یک مدل همکاری بین‌المللی جدید را ارائه داد، طرحی که اگرچه به طور کامل جایگزین ICANN (شرکت نام‌گذاری و شماره‌گذاری اینترنت) نخواهد شد اما می‌تواند آن را به شدت تغییر دهد. ICANN گروهی است که تحت نظارت امریکا در حال حاضر ساختارهای اساسی و حیاتی اینترنت من جمله سیستم نام‌گذاری دامنه، سرور حوزه‌ی ریشه، آدرس پروتکل اینترنت IP را مدیریت می‌کند.
پیش از این، اتحادیه اروپا متحد امریکا بود. به این معنی که ICANN را به عنوان تشکیلاتی برای حمایت از وضعیت کنونی اینترنت به رسمیت می‌شناخت. با این حرکت اخیر، تشکیلات دولت اروپایی به دیگر کشورها ملحق شده و به این ترتیب خواستار آن است تا برای نظارت بر شبکه تشکیلاتی جهانی سر کار بیاید.
«اتحادیه بین المللی ارتباطات راه دور ITU » یکی از این تشکیلات جهانی مورد نظر اتحادیه‌ی اروپا است. ITU بازوی سازمان ملل و برگزار کننده اجلاس تونس نیز هست.
کلمن معتقد است: «در اجلاس آینده، اینترنت با تهدیدی جدی مواجه می‌شود. اگر نتوانیم آنطور که باید و شاید پاسخ دهیم، آزادی و تمامیت اینترنت که دستاوردهای همین اعجاز اطلاعاتی هستند را به مخاطره می‌اندازیم و این به قربانی کردن دسترسی به اینترنت، حفظ حریم خصوصی، مالکیت معنوی که همگی به آنها وابسته‌ایم ختم می‌شود.»
در پشتیبانی از حفظ کنترل کنونی اینترنت از سوی امریکا، سناتور کلمن تنها نیست. وی از حمایت‌های مشابهی از سوی سناتورهای ارشد دموکرات و جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان امریکا نیز برخوردار بوده است.
در پنجم اکتبر سالجاری نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات امریکا از حمله جو بارتون Joe Barton، جان دی. دینگل John Dingell، فرد آپتون Fred Upton و ادوارد مارکی Edward Markey نامه‌ای برای دیوید گراس هماهنگ کننده سیاست‌های اطلاعاتی و ارتباطی وزارت خارجه و مایکل گالاگر مقامی در وزارت بازرگانی امریکا ارسال کرده‌اند. در این نامه، اعضای گنگره صراحتا بیان داشته اند: «امریکا نباید کاری کند که فعالیت‌های اساسی و موثر سیستم نا‌گذاری دامنه به طور بالقوه تحت تاثیر قرار گیرد. امریکا باید در تایید و رسمیت دادن به هر نوع تغییر یا اصلاح در «پرونده حوزه‌ی ریشه» نقش تاریخی خود را برای همیشه حفظ کند.
منبع :‌ http://www.infoworld.com

منبع ترجمه : http://internetfolklore.blogfa.com/post-33.aspx

  • ۸۴/۰۸/۰۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">